Prisma is er voor mensen met een verstandelijke beperking. Zij helpen hen bij het verwerven van een eigen plek in onze Brabantse samenleving. Om ervoor te zorgen dat de stichting zich op haar kernactiviteiten kan richten, is besloten het volledige ICT beheer aan Netflex uit te besteden. Op deze manier kan Stichting Prisma zich volledig op de zorg focussen en doet Netflex waar zij goed in is: klanten ontzorgen met behulp van ICT oplossingen.
Al meer dan 100 jaar is Prisma actief in de zorg voor verstandelijk gehandicapten in Noord- Brabant. Dagelijks bieden de 2.300 medewerkers en 500 vrijwilligers zorg en ondersteuning aan gehandicapten, met als doel hen op een zo zinvol mogelijke manier te laten deelnemen aan de samenleving. Dat gebeurt zowel op de locaties voor wonen en dag-activiteiten, als bij de mensen thuis.
Roland van de Put, Coördinator ICT bij Stichting Prisma, geeft aan dat de stichting in 2008 toe was aan een professionalisering van haar ICT infrastructuur. “Op het moment dat er zich dagelijks brandjes voor doen moet je je afvragen of dat niet anders kan” zegt Roland van de Put. Outsourcing door een betrouwbare partij was in dit geval de perfecte oplossing.
Op het moment dat er zich dagelijks brandjes voor doen moet je je afvragen of dat niet anders kan
Op het moment dat Netflex het beheer overnam stond alle data decentraal over 137 locaties en waren deze locaties niet op dezelfde manier ingericht waardoor het voor ambulante medewerkers een grotere uitdaging was om van locatie te wisselen. Altijd en overal werken was lastig in de oude situatie. Om de efficiëntie en het gebruikersgemak te vergroten heeft Netflex alle 137 woonvoorzieningen, activiteitencentra en steunpunten gecentraliseerd naar een gebruiksvriendelijke en efficiënt te beheren omgeving. Het resultaat: een sterke afname van gebruikersvragen. Gebruikers kunnen zich weer op hun kerntaken richten en werken in een omgeving die overal gelijk is.
Een ander advies van Netflex was om diverse fysieke servers te virtualiseren. Door het virtueel maken van de servers zijn er minder fysieke apparaten nodig, dit resulteert in ruimtebesparing en lagere stroom– en koelingskosten. Voor de beeldvorming: er draaien ongeveer 40 servers virtueel op slechts 4 fysieke nodes.
Om in te spelen op de 24-uurs zorgbehoefte van de cliënten is maximale beschikbaarheid van systemen noodzakelijk. Netflex kon deze behoefte optimaal invullen door het actief monitoren van de ICT ifrastructuur. 24/7 monitoren wordt mogelijk door speciaal ontwikkelde software die alarmeert wanneer zich een probleem voordoet. Hierdoor kan snel op problemen ingespeeld worden. Monitoring gebeurt niet alleen bij de stichting zelf, maar ook bij de helpdesk van Netflex. Netflex biedt een speciaal Monitoring-contract waarmee 24/7 hulp gegarandeerd is.
Roland van de Put geeft aan voor Netflex te hebben gekozen door haar gedegen kennis en ervaring met Novell producten. Tevens heeft Netflex veel ervaring met Microsoft, VMware, storage en Citrix, deze combinatie maakt Netflex de ideale partner.
“Naast de technische kennis waren de referenties veelbelovend” zegt Roland van de Put. “De referenties op de site van Netflex geven een goed beeld van de kennis en kunde van Netflex”.
Netflex heeft zich de afgelopen periode bewezen als een betrokken partner waar
dienstverlening hoog in het vaandel staat. Naast de uitstekende dienstverlening is Netflex ook betrokken bij de organisatorische processen en de vertaalslag naar de techniek. Met Netflex hebben we één aanspreekpunt op het gebied van techniek en Netflex is ook nog eens te benaderen voor het leveren van software en licenties. Ook de reactietijd van Netflex is uitstekend.
Stichting Prisma is meerdere projecten gestart, die door diverse factoren snel moesten worden afgerond. Netflex stelde zich zeer flexibel op en zorgde dat de projecten binnen de initiële deadline werden afgerond. Ook bij het tijdig leveren van licenties om compliant te blijven vonden we in Netflex de juiste partner.
Stichting Prisma had al geruime tijd plannen om de gehele ICT infrastructuur te outsourcen en in een datacenter onder te brengen, geen zoemende apparaten meer inpandig. In de tussentijd diende de ICT omgeving uiteraard wel beheerd en waar nodig verbeterd te worden. Op het moment dat Netflex het beheer over nam was het bijna onmogelijk voor Stichting Prisma om de gehele ICT infrastructuur in een
datacenter onder te brengen, simpelweg omdat de omgeving hier niet volwassen genoeg voor was. Met Netflex heeft Stichting Prisma de ICT infrastructuur naar een hoger level kunnen brengen door servers te virtualiseren, locaties te centraliseren en gebruikersondersteuning te leveren. Dit totaal pakket is wat ons aanspreekt in Netflex.
Na bijna vier jaar is de ICT omgeving bij Stichting Prisma op een dusdanig niveau dat het outsourcen van alle apparatuur en diensten een stuk eenvoudiger is geworden. Alle medewerkers werken centraal op hetzelfde systeem waardoor
aan alle randvoorwaarden van een dergelijk groot project zijn voldaan.
Eind december van het jaar 2011 gaf Netflex het stokje terug aan Stichting Prisma, zodat zij met een gerust hart aan het outsourcen konden beginnen.