Omdat onze klanten steeds vaker de overstap maken van GroupWise naar Exchange of Office 365, zorgt Netflex al jaren voor een goede overgang van GroupWise naar Exchange (Online) middels verschillende migratie-tools.
Ondertussen hebben wij zoveel ervaring opgedaan in het migreren van GroupWise naar Exchange, dat wij een standaard migratie-traject hebben ontworpen. Dit standaard migratie-traject wordt al snel maatwerk op het moment dat we dit bij een klant uitvoeren. Dit omdat elk GroupWise systeem anders gebruikt wordt en er dus ook andere wensen zijn richting de Exchange omgeving. Wel zorgt dit ervoor dat er vanaf het begin gesproken kan worden over de acties die nodig zijn en de issues die we tegenkomen tijdens zo’n migratietraject.
Zaken waar aan gedacht moeten worden om een migratie tot een goed einde te brengen zijn o.a.
- Een goede inventarisatie van de huidige omgeving
- Een plan van aanpak
- Testmigratie (loopt de migratie goed voor de testusers)
- Migratie
- Training
- Nazorg door onze consultants
GroupWise archieven
Verder is het goed om te kijken naar wat er zoal aanwezig is in de GroupWise omgeving. Maakt u nog gebruik van GroupWise archieven? Dan kunnen deze gemigreerd worden, maar u kunt er ook voor kiezen om deze in een archief op te slaan.
Grote Mailomgeving
Als er teveel mail in het systeem staat om dit in één keer te migreren dan geeft Netflex de mogelijkheid deze mail te archiveren en bijvoorbeeld alleen de tot 6 weken oude mail mee te nemen. De oudere mail is dan via een plugin in de Outlook client in het archief beschikbaar. Via bijvoorbeeld Retain van Gwava blijven mails wel beschikbaar, maar hoeven deze niet gemigreerd te worden. Dit scheelt zowel tijd als kosten.
Wijzigingen
Outlook verschilt qua werking van GroupWise. Enkele zaken zijn zo anders ingericht dat bepaalde dagelijkse acties niet meer zullen werken voor sommige gebruikers of net even op een andere manier gedaan moeten worden. Door de ervaring die Netflex opgebouwd heeft in migraties naar Exchange (Online) zijn deze acties vaak al in kaart gebracht en kunnen deze dus direct aan de klant getoond worden in een workshop.
Wat wel mee en wat niet?
Mail en agenda-items worden standaard gemigreerd, maar zaken zoals rechten op gedeelde mappen en categoriekleuren komen niet helemaal mee.
Wat gaat er wel mee?
- Agenda-items
- Taken
- Categorieën
- Gedeelde mailboxen (proxyrechten)
- Gedeelde Agenda’s (proxyrechten)
- Adresboeken
Wat gaat er niet mee?
- Rechten op gedeelde mappen
- De kleur van Categorieën
- Regels
- Handtekening
- Status van een verstuurde afspraak