Kordaat. U heeft het woord vast horen vallen de afgelopen week, wellicht heeft u het nieuwe bier zelfs al geproefd. U leest het goed: in deze blog gaat het, na blogs over voetbal en dinomaskers, over bier.
Eind vorige maand was het daar opeens, het mysterieuze nieuwe Lidl bier Kordaat. Volgens de reclamespot een pils voor ‘alle kordate mannen van Nederland’. Dat het om het nieuwe Lidl huismerk bier gaat is overigens niet in de reclame-uitingen te vinden omdat Lidl wil dat ‘alle aandacht naar dit nieuwe biermerk gaat’.
Dat laatste is gelukt, al blijft de vraag in hoeverre Kordaat origineel is. Van verpakking tot commercial, zelfs de naam Kordaat roept associaties op met bestaande biermerken. Het gaat nog een stapje verder, op de website is exact dezelfde zin te lezen die ook terug te vinden is bij brouwer Hertog Jan, inclusief spelfout: de Duitse streek Eifel werd geschreven met tweemaal een F. Inmiddels is dit aangepast.
Niet alleen Grolsch (met haar hipsterbier Kornuit) zal met argusogen naar de naam Kordaat kijken, er zijn verschillende bedrijven die de naamkeuze van Lidl niet in dank afnemen. Zo is er Brouwerij Kordaat uit het Limburgse Linne. Een ander bedrijf dat naar eigen zeggen last heeft van de naamkeuze is Studio Kordaat, een ontwerp- en communicatiebureau uit Leiden dat voor haar eerste verjaardag speciaalbieren heeft laten brouwen onder de naam Kordaat. Suurbier, de jurist van Studio Kordaat, zegt dat het bedrijf al meerdere e-mails heeft ontvangen met vragen over het Lidl bier of kritiek op de reclamecampagne.
Andere voorbeelden van gebakkelei over handelsnamen zijn ‘Ajax’ en ‘ArenA’. Hoewel voetbalclub Ajax, brandblussermerk Ajax en schoonmaakmiddel Ajax goed met elkaar door de spreekwoordelijke deur kunnen, was dat wel anders bij de voormalige naam van het stadion van Ajax. Hotel Arena in Amsterdam Oost was niet blij toen ze overladen werd met vragen of er nog kaartjes waren voor een concert in ‘de ArenA’. De twee partijen hebben afspraken gemaakt over het gebruik van de naam, en tegenwoordig gaat het stadion door het leven als de Johan Cruijff Arena.
Dat er problemen kunnen ontstaan over het gebruik van bedrijfsnamen staat vast. Wat kan er worden gedaan om ongewenst gebruik van handelsnamen tegen te gaan? Bedrijfsnamen kunnen op meerdere manieren worden beschermd. Een manier die veel voorkomt is om de naam als merk te laten registeren. Een eenvoudigere bescherming biedt de Handelsnamenwet. Deze wet vereist niet dat de naam wordt geregistreerd, zelfs niet bij de Kamer van Koophandel. Het enkele feit dat de handelsnaam gebruikt wordt voor het voeren van een onderneming (vermelding op gevel, briefpapier, overeenkomsten etc.) is voldoende voor het genieten van bescherming. Deze bescherming geschiedt in de vorm van een verbod voor derden die op latere datum de handelsnaam in gebruik nemen. Omdat het belangrijk is om aan te kunnen tonen dat er sprake is van een jonger of ouder recht op de naam, kan een inschrijving bij de Kamer van Koophandel toch nuttig zijn.
Lidl zegt er overigens niet van wakker te liggen, volgens haar woordvoerder hebben ze de andere ‘Kordaten’ wel gezien in hun marktonderzoek maar waren ze niet als zodanig geregistreerd. Jurist Suurbier van Studio Kordaat liet in de media weten dat hij de discussie met Lidl best aan durft omtrent het gebruik van de naam Kordaat.
Wordt vervolgd…
Meer weten over de dienstverlening van Netflex Legal? Neem gerust contact met ons op via 088-6383590 of info@netflexlegal.nl!
Meer weten over de dienstverlening van Netflex Legal? Neem gerust contact met ons op via 088-6383590 of info@netflexlegal.nl!